Voor mij was het een tripje om "even alleen" op stap te gaan. Van te voren had ik contact gelegd met Monique van Proosdij van Sardinië - trips.
Ik heb haar van te voren om info gevraagd, omdat ik maar een paar dagen het eiland Sardinie zou bezoeken en keuzes moest maken.
In vier dagen kan je niet alles tenslotte. Omdat Monique op de hoogte is van veel toeristische ins and outs van het eiland,heb ik mij door haar laten adviseren Zodoende heb ik besloten een aantal dagen door te brengen op het eiland Sant' Antioco. Ongeveer een uur rijden vanaf Cagliari.
Het is een klein eiland met genoeg mogelijkheden voor een paar dagen.
Omdat ik met Ryanair vloog en pas s'avonds aan kwam in Cagliari, had zij een B&B geregeld in de stad. Daar aangekomen, werd ik afgehaald door iemand van het B&B. Deze service kost je wel wat [ 15 euro] maar weegt niet op tegen het gemak.
Op zich kun je ook met de bus vanaf het vliegveld maar dat is dan even uitzoeken ter plaatse.
B&B www.domusdejana.org is eenvoudig maar voldoende. Kost je 30 euro per nacht. Ontbijt moet je niet al teveel van voorstellen. Is eenvoudig. Als Nederlander verwacht je bij een ontbijt meer! Kopje koffie, warm broodje, gekookt eitje, glaasje uitgeperste sinaasappel.....etc. Niet dus.
Het B&B word gerund door nonna [oma] Maria en kleindochter Vanessa. Vanessa ontmoette ik pas de volgende morgen en zij kan goede tips geven wat betreft een bezoek aan de stad.
Mijn bezoek aan Cagliari zou maar kort zijn omdat ik om 12 uur weer op het vliegveld moest zijn om mijn auto op te halen.
Mijn auto had ik van te voren via Hertz geregeld. Wanneer je die via de Ryanair-site boekt krijg je korting.
Maar als je via de site van Sardinietrips zoekt ben je waarschijnlijk goedkoper uit. Maar goed, daar kwam ik pas later achter.
Ik ben met de bus naar het vliegveld gegaan. Je stapt op bij het busstation van Piazza Matteotti. Vandaar vertrekken bussen van het streekvervoer.
De autoverhuur op het vliegveld staat goed aangegeven. Het is een gebouw waar alle autoverhuurders bij elkaar zitten.
Na afhandeling van de paperassen vertrok ik richting Sant'Antioco. Neem vanaf het vliegveld de SS 130 richting Iglesias. Deze route is sneller dan de kustroute via de SS195.
Een uurtje voor aankomst heb ik contact gemaakt met Monique. Zij zou mij opwachten bij de door haar besproken B&B in Sant'Antioco, Alice nell'isola delle meraviglie. Na een hartelijk ontvangst ben ik voorgesteld aan de eigenaars van de B&B, Bruno en Sabrina. Zij lieten mij trots hun nieuwe, fraai verbouwde, onderkomen zien.
De etage van het B&B is smaakvol ingericht! Omdat ik alleen was, kreeg ik de kamer aan de straatkant. Iedere kamer heeft een eigen toilet -en douchegelegenheid. Alles keurig verzorgd. Ook heeft iedere kamer eigen airco. Zal voor de zomermaanden geen overbodige luxe zijn. Ik moest hem s'avonds gebruiken om de kamer wat te verwarmen.
Ondanks dat februari, normaal gesproken, niet echt een tijd is om naar Sardinië op vakantie te gaan heb ik een goede tijd gehad. Zeker het weer was uitstekend. Alle dagen rond de 18-20 graden. Met veel zon! De natuur was hier alweer tot leven gekomen. Mooi groen en volop bloeiende bloemen. Vergelijkbaar met mei bij ons in Nederland, denk ik. Heerlijk dus! Ik begreep van Monique dat mei de mooiste maand is om het eiland te bezoeken.
Via de gastheer van de B&B werd ik geattendeerd op allerlei zaken die de moeite van het bekijken waard zijn, op het eiland.
Ik houd van rust en die vind je nog genoeg in deze periode. Ik heb twee dagen gewandeld en kwam niemand tegen dan een paar lokale herders met hun schapen. Verder veel vogels en mooie vergezichten. En, de heerlijke geur van de Maquis!
Ik heb mij met name beperkt tot de westelijke kust. Daar bevinden zich mooie rotskusten en wat kleine lagunes. Sommige zijn voor zover ik heb kunnen ontdekken wat lastig bereikbaar? Maar goed ik heb daar ook niet veel moeite voor gedaan.
Verder heb ik wat archeologische objecten bekeken. Zoals in de informatieboekjes over Sardinië te lezen is, betreft het de restanten van de Nuraghe cultuur.
Op het eiland Sant'Antioco kun je ook op verschillende plaatsen deze archeologische bijzonderheden bezoeken.
Degene die ik zelf bezocht heb is Tomba dei Giganti en overblijfselen bij Grutt'i Acqua. Deze locaties liggen midden in de natuur en zijn een mooie plek om te bezoeken. Op het moment dat ik daar was, heb ik alleen schapen, vogels en een vos gezien.
Op de heuveltjes met ruïnes, heb je mooie vergezichten over het eiland Sant'Antioco.
Vanaf deze locatie kun je ook mooie wandelingen langs de rotsachtige westkust van Sant'Antioco , met zijn mooie baaien, maken.
Ik weet niet of er specifieke wandelkaarten zijn van het eiland, maar eigenlijk kan je niet echt verdwalen. Ook als je buiten de paden om gaat.
Er is uiteraard nog meer te doen op het eiland. Een wandeling door de stad en bezoekje aan het plaatselijk archeologisch museum. Verder een bezoekje aan Calasetta. Vandaar kun per boot naar het nabijgelegen eiland St. Pietro . Ook daar zijn strand- en wandelmogelijkheden.
Maar goed zover ben ik deze keer niet gekomen. Mogelijk een volgende keer, maar dan samen met mijn vrouw want, alleen is af en toe wel erg stil!
We gaan dan in ieder geval een keer pizza eten bij Rita en Renzo. Deze lokale pizzeria maakt heerlijke exemplaren!