Reisverslagen

Reisverslagen geven u een beeld van de ervaringen van voorgaande gasten. Sinds 2009 hebben wij al een aantal van jullie als gast mogen ontvangen hier op Sardinië en hieronder leest u van enkele gasten verschillende reisverslagen van hun reis bij ons. Mocht u ook een reis of accommodatie bij ons hebben geboekt en u vindt het leuk een verslag hierover te schrijven, stuurt u dan uw verslag naar ons via mail.

Safari lodge Reisverslag Verblijf Familie van der Vliert augustus 2015

Wij moeten natuurlijk op het allerlaatste moment nog een vakantie uitzoeken, de laatste werkdag is een feit maar vakantie plannen… geen! Gaan we een auto huren of een keer vliegtuig voordat onze meiden gaan uitvliegen? We hebben geen geschikte familiewagen voor lange afstanden. Naar veel wikken en wegen hebben we een vliegvakantie naar Sardinië gekozen, fly en drive… Dus we hebben toch dubbel vervoer moeten inkopen! lees verder

Zuid Sardinie  reisverslag Jurrien september 2014 Rondreis

Twee jaar geleden hebben wij voor het eerst kennis mogen maken met het schitterende eiland Sardinië. Wij hebben toen een rondreis gemaakt door het noorden van het eiland en doordat wij zo enthousiast zijn geraakt, zijn we dit jaar weer teruggekeerd om een 12-daagse vakantie op het zuiden van het eiland te vieren. Lees meer

Reisverslag verblijf in de Beach lodge Helma en Harrie zonder auto, juni 2014

Het is maar goed dat we de  adviezen en tips op reissites om toch zeker een auto te huren tijdens je vakantie op Sardinie niet!! opgevolgd hebben, want dan hadden we vast niet zo’n prachtige vakantie gehad.  We zijn  twee weken op het eilandje Sant-Antioco gebleven en hebben ons er heel goed vermaakt. We hebben een heel ontspannen natuur- vakantie gehad juist door geen auto te huren!

We hebben prachtige wandeltochten gemaakt vanuit ons huisje bij Toni en Monique, bv  naar het stadje Sant-Antioco,over een weggetje binnendoor,3 uur op de goeie gok gelopen, daar aangekomen ,gelunched, op de markt inkopen gedaan( lekkere schapen- en geitenkaas ,worst, heerlijk fruit en groente,olijven, noten,vooral de hazelnoten zijn veel lekkerder dan in nederland en echte Noga, mmmm….), en dan met de bus weer terug.

wandelen Calasetta

Ook liepen we naar Calasetta ongeveer 8 km., van daaruit met de bus naar Sant-Antioco, en weer met de bus naar ons huisje, op ons verzoek stopte de buschauffeur zelfs bij onze inrit! wat een service. Je wandelt ook zo vanuit het huisje naar de kust vlakbij ong 1 kilometer , en volgt dan de rotsige kustlijn naar links, waar je op steile kliffen loopt met prachtige uitzichten,  komt bij hele idyllische plekjes ,waar je helemaal alleen bent, de kruidige natuur ruikt,  heerlijk in de zee kunt springen en lekker kunt zonnebaden  en picknicken.

Ook is het leuk om op 1 dag naar Qoaquaddus , en dan binnendoor naar Maladroxia  te lopen dit zijn allebei prachtige stranden, waar je ook  iets kunt eten of drinken.

De bus

De  busverbinding vanuit het stadje St Antioco naar Cala-Sapone (strandje dichtbij) is goed , en kost maar euro 1,50 . Wel jammer dat de laatste bus terug al om 18.30u gaat .Maar op ons verzoek hebben Toni en Monique ons twee keer opgehaald omdat  we nog later in het stadje wilden zijn .Taxi’s rijden er niet helaas. Liften kan blijkbaar goed . Ook hadden wij nog fietsen gehuurd, vooral om op tijd te kunnen vertrekken naar Calasetta, van daaruit vertrekt nl  de veerboot naar het eilandje San Pietro.

Voor de terugreis naar huis heeft Toni ons met de auto naar Carbonia gebracht, van daaruit zijn wij met de trein naar Cagliari (vliegveld) gegaan.

Boodschappen deden we in het winkeltje van de camping op ong 1  km. en in St Antioco( grotere supermarkt) maar dan met de bus.

ons huisje

Ook vonden we het fijn om te genieten van ons huisje met  een schaduwterrasje en een zonneterrasje.(kleur) boekje  en een wijntje er bij….echt vakantie. het huisje is prima, je hebt veel privacy, je kunt er goed koken, mooi uitzicht op zee, de zonsondergang etc etc…

Ons is het dus erg goed bevallen zonder auto, we kunnen het iedereen die van wandelen houdt aanbevelen!!

reisverslag Mariette Valkenhof augustus 2012- Kookworkshop

Monique en Toni hebben een klein paradijsje op Sant Antioco! Je kunt er goed verblijven, maar wij deden de kookworkshop met Toni: een echte Sardijn die tevens in prettig gezellig Zuidduits een hoop weet te vertellen en ons een heerlijk typisch streekgerecht leerde maken in zijn buitenkeuken! Samen met hem en Monique aten we met het mooie uitzicht en ondertussen vertelden zij volop over de historie en leuke tips voor op het eiland. Monique leidde ons rond en bracht de ruines weer tot leven met haar grote kennis en enthousiasme over de vele historische en archeologische plekken en gebruiken.
Monique en Toni zijn heel open en relaxed en ze staan garant voor een veelzijdig aanbod in soorten verblijf en trips: wandelingen, koken & wijn, mountainbiking, yoga en eigenlijk elk ander goed idee is welkom. Monique het kan regelen, en dat kan ze goed! Genieten van dit eiland en zijn onbedorven natuur en supervriendelijke bevolking!

reisverslag Floor, Maaike en Lilian juli 2012

reisverslag vakantie sardinie Donderdag 5 juli vlogen we vanuit Dusseldorf Weeze en we waren er zo. Wat heerlijk dat we in heel mooi weer terecht kwamen in Cagliairi. Alles liep voorspoedig.  Toen we boekten hadden we nog het idee dat we veel gingen rondreizen  en dus hadden we een auto gehuurd.

Na even wachten wilde de dame achter de balie ons de nieuwste kleine auto aanbieden, allemaal heel vriendelijk. Echter toen bleek dat we met 3 grote vrouwen waren (rond de 1.80 cm)  mochten we in een Ford C-max rijden!  Echt luxe en prima ruimte voor de koffers (want die hadden we 2 extra ingechecked want je weet maar nooit wat je wilt aan doen…). Ook hadden we veel boeken bij ons om te lezen. En wie weet konden we nog boeken achter laten voor de Nederlandse gastvrouw Monique (hebben we dus gedaan!).

Ongeveer 1,5 uur later arriveerden we op de plek van bestemming. We hadden geen extra verzekering afgesloten en dat betekende dat we met alle aandacht en begeleiding die grote auto door het hek moesten rijden om bij de Ecolounge te komen. En toen was het helemaal goed!
Nog wachten op de andere gasten voor de Safari lodge en we konden op het terras van Toni en Monique aanschuiven voor een echt heerlijke Sardijnse maaltijd. Heel gezellig met hun kinderen erbij. En het prachtige uitzicht op zee.  Helemaal vakantie en zo gastvrij ontvangen!

We konden dezelfde avond nog op het allerlaatste moment een ontbijt voor de volgende ochtend bestellen en dat was lekker. Zowel het ontbijt als ook de luxe van een ontbijtje op je eigen terras met hetzelfde mooie wijde uitzicht op zee.
De bikini’s aan en wandelen naar het strand van de ‘locals’. Onderweg bij het winkeltje van de camping nog wat water gekocht en toen volop zonnen, lezen en zwemmen.  Achteraf iets te fanatiek en te lang en op het verkeerde moment in de zon want het resultaat was 3 verbrande ruggen…. Maar ja die zon… daar hadden we zo’n behoefte aan!

Die avond op advies van Monique bij een heerlijke pizzeria gegeten in Sant Antioco. Een klein kwartiertje rijden.  In eerste instantie bestelden we verkeerd (limoncello i.p.v. lemon soda en gigantisch formaat i.p.v. gewone pizza’s) waarna een andere ober kwam vragen wat we dus echt wilden hebben!  Echt heerlijk. Wat in het stadje rondgelopen en boodschappen gedaan op de terugweg. Het is een klein stadje en de Italianen zijn nog ‘rustig’ ook als je met mooie dochters op stap bent.

Ook zijn we de dagen erna alle drie naar een ontzettend lieve mevrouw geweest voor een ayurvedische massage. Een echte aanrader. Heerlijk ontspannen en zonder woorden (weinig engels en weinig Italiaans..). En dat betekende ´s middags lekker loom bij de Ecolounge lezen.

Voor de avond hadden we ´ingetekend´ voor de BBQ met vis. Voordat de ronde met vis kwam hadden we al één van de lekkerste spaghetti´s ooit gegeten!  De vis daarna was ook fantastisch. Heel gezellig met de hele familie (incl. oma en zus) aan tafel. Heerlijke biologische rose wijn en na de laatste gang nog een likeurtje (van Toni).  Zo ontzettend lekker dat we hiernaar op zoek zijn gegaan om mee te nemen naar ´thuis´!

Zondag stond in het teken van een bezoek aan het andere eilandje, we reden in een half uurtje naar Calasetta en kochten daar een kaartje en konden zo de boot oplopen. In Carloforte hebben we gezellig het stadje bekeken en de winkeltjes. Snel een sjaal gekocht voor over de verbrande schouders want ook vandaag was het bijna 40 graden en veel zon!  Op de boot was het heerlijk met de wind erbij. En begin van de middag namen we boot alweer terug. Zodat we later op de middag nog naar het ´toeristische´ strand konden, ook zo´n 10 minuutjes rijden van de Ecolounge. Een mooi wit strand en gezellig op de zondagmiddag. Er waren hoge golven en echt leuk om het water in te gaan. ´s Avonds lekker zelf gekookt wat prima kan in de Ecolounge.

En we hadden niet voor niets onze wandelschoenen meegenomen in de koffers! Een mooie wandeling met Toni en Jim en de 2 honden stond om 7uur de volgende ochtend op het programma. In alle rust de natuur in. Genieten. Wat klimmen en dalen naar om te zwemmen bij een mooi plekje aan zee tussen de rotsen. Het voelde sereen om zo met elkaar op stap te zijn. Een bijzondere dag ook want Toni werd 51 jaar. Nu blijkt dat ze dit niet zo vieren op Sardiniè en daarom des te leuker dat we werden uitgenodigd om dit ´s avonds met hen in dezelfde pizzeria (en nu wel met gigantisch grote pizza´s) te komen vieren en dit af te sluiten met een echt italiaans ijsje.

Monique had de afgelopen dagen hard gewerkt aan een overnachting in Cagliari (want die hadden we thuis nog niet geboekt). De Ecolounge was alweer geboekt vanaf dinsdag en wij vlogen woensdag naar huis. We wilden ook erg graag nog een dagje én avond doorbrengen in een grotere stad.  Dat lukte prima. De routebeschrijving en opvang van de dame voor de overnachting in de B&B was goed.

We hebben echt een fantastische tijd gehad bij Toni en Monique. Te kort en dus een reden om nog eens terug te komen. Dan wel in een ander jaargetijde met iets lagere temperaturen en veel mogelijkheden voor wandelen en rondreizen en cultuur zien… Dat komt echt een volgende keer.

De foto’s zijn gemaakt door Floor van Gemert net als als de foto’s op de pagina  Ecolounge.

Prijswinnaars culinair arrangement reisverslag Nico en Lien oktober 2011

reisverslag sardinieEind mei hebben mijn man en ik meegedaan aan een prijsvraag van de regionale omroep,  RTV Utrecht. Zij hadden in die week een Italiaans thema en de hoofdprijs was een culinair arrangement op Sardinië  aangeboden door Sardiniëtrips en Maestro Events Ik zal proberen een verslag van deze prachtige dagen  te geven.

Dag 1: De vakantie naar Sardinie begon  vanaf vliegveld Weeze bij Dusseldörf, goed te doen vanaf Utrecht, het klinkt  verder als dat het is. Na een voorspoedige vlucht geland op de luchthaven van Cagliari en wat we niet verwachtten…. Het begon te regenen, jammer want dat hadden we in Nederland al genoeg gezien.  Toch goed gemutst gingen we in ons via internet gehuurde autootje op pad. Na een prachtige rit kwamen we aan bij de Ecolounge La Dolce Vita, waar we logeerden in een chalet van Monique en Toni. Na een hartelijke ontvangst met een Cocktail di Casa en antipasto, werd ons een heerlijke pastamaaltijd voorgezet, klaargemaakt door Toni, die overigens geweldig  kan koken en ook zijn zelfgemaakte likeurtjes zijn niet te versmaden. Zo samen aan hun keukentafel hebben we een hele gezellige avond gehad. Moe maar zeer voldaan stapten we in onze hele goede bedden, waar we jammer genoeg niet echt konden slapen door de Mistral en de regen.

Dag 2 Om 8.30 uur stond Monique met een uitgebreid ontbijt voor de deur van “ons huisje”  na dit met uitzicht op de inmiddels weer zonnige Middellandse zee lekker opgepeuzeld te hebben, moesten wij ons om 10.00 uur melden bij chef Toni om samen  met hem Cascà carlofortino ( stoofpot met vlees, verse groenten en Semolina) te maken . ‘s middags zouden we dan lunchen met 12 personen, dit ging echt op z’n Sardijns, de lunch duurt daar zomaar van 13.00 uur tot 17.00 uur, maar het is zo gezellig dat de tijd vliegt. We begonnen met   de Cocktail di Casa met antipasto ,als voorgerecht was er heerlijke meloen met Sardijnse ham dan “onze Casca” gevolgd door vlees van de BBQ. Dit vlees werd zo prachtig geserveerd op een stuk boomschors bekleed met verse kruiden, zoiets heb ik echt nog nooit gezien, dit alles met een lekkere wijn en als afsluiter dan weer de befaamde likeurtjes van Toni. Na de lunch konden we op ons eigen terras nog even heerlijk genieten van de zon en het prachtige uitzicht.

Dag 3: Monique en de hond Jack stonden weer om 8.30 uur met ons ontbijt voor de deur . Daarna gingen we met haar naar een wijnproeverij, op zich vonden we het een vreemd tijdstip, ’s ochtends om 11.00 uur al aan de wijn, maar het schijnt dat je smaakpapillen dan de meeste smaken beter proeven. De proeverij was in  een wijnwinkeltje recht tegenover de mooie kathedraal in het dorpje San Giovani. Daar kregen we heerlijke wijnen te proeven begeleid door lekkere geitenkaas, salami en een hele dunne koek, die ze daar ook wel muziekpapier noemen. Ontzettend leuk om te doen. Hierna  nam Monique ons mee naar Sant’Antioco , waar zij ons verschillende Highlights liet zien waaronder de haven en een hele oude grafheuvel ,hier liggen urnen van jong overleden en dood geboren kinderen, zodat de moeders een plek hadden om te rouwen. Niet het leukste onderwerp maar wel heel interessant. De plaats Sant’Antioco is  vanwege de overvallen vanuit zee door piraten, een hele tijd niet bewoond geweest maar gebruikt als grafheuvel met  tombes bestaande uit 2 grafkamers. Later toen men dacht dat het weer veilig was en terug kwam ,hebben ze  de tombes gebruikt om in te wonen . Ze rolden de afsluitstenen weg ,plaatsten een  deur  en zie daar een tweekamerwoning, waarin tot voor kort nog mensen gewoond hebben.

Na een hele mooie rondrit over een groot deel van het schiereiland, werden we op Ecolounge opgewacht door Toni, met alweer een heerlijke lunch , daarna zelf nog wat rond gereden en lekker in de zon gezeten.

Dag 4:Na een wegwerkzaamheden……file…, ja dan weten we het zeker WE ZIJN WEER THUIS!!!We missen nu het prachtige eiland en de lieve mensen al ! We willen iedereen die dit voor ons mogelijk heeft gemaakt Heel Hartelijk Bedanken!! Wij hebben echt genoten!

Verblijf Beach lodge reisverslag familie Boetes september 2010

Na wat heen en weer gemail met Monique waar wij als gezin (2 volwassenen en 2 kinderen van 3 jaar) het beste onze vakantie op Sardinie konden door brengen, gekozen voor de Ecolounge! Wat mij over de streep trok waren de diners aan huis en de ervaring van Monique en Tony met kinderen. Zelf hebben ze ook kinderen dus dat zou best wel goed komen… Nou en dat kwam goed! Wat hebben wij genoten! Lees meer

reisverslag familie van der Velden augustus 2010

Voor de vijfde keer vierden we onze zomervakantie in Italië. Na de Bloemen Riviëra, twee keer Toscane en Umbrië was nu Sardinie aan de beurt om te ontdekken. Via een Italiaans krantje dat we per toeval in een restaurant in ‘s Hertogenbosch zagen liggen, kwamen we bij Sardiniëtrips terecht. Italië spreekt ons al jaren aan vanwege haar zeer gastvrije en vriendelijke bevolking, natuurlijk het weer, het lekkere eten en haar geweldige cultuur.

Sardinië doet niet onder aan het vaste land. Qua cultuur hebben we dit jaar niet niet zoveel meegekregen, maar al het overige was wederom geweldig. Vooral de stranden en de flamingo’s waren nieuw voor ons. De vele baaitjes met zand- kiezel- en plateaustranden (Calla della Seniora) wisselen elkaar af en in het water is het heerlijk snorkelen. Omdat wij twee weken zouden blijven hebben we een paar activiteiten geboekt. Mijn man en onze zoon van veertien hebben een vijf-daagse surfcursus gevolgd bij GiGi (engels sprekend!).

Heel relaxed van maandag tot en met vrijdag ongeveer anderhalf tot twee uur per dag.

reisverslag Irma juni 2010

reisverslag vakantie sardinieAls fervent Italië gangers proberen wij altijd alles te doen met openbaar vervoer en fiets Dit viel in eerste instantie nog niet mee maar met wat basis Italiaans en doorzettingsvermogen Kwamen we een heel eind, zelfs in Sardinië. Dit komt voor een deel dat wij vroeg in juni gaan, bepaalde bussen rijden pas vanaf 15 juni, maar je komt ook lang niet overal, en dan moet je fietsen, deze konden we huren via Sardinietrips bij Monique, die 10 km buiten het dorp woont vlakbij het aangename strandje Cala Sapone.

Via Monique hadden we vooraf een transfer geregeld van airport Cagliari naar Sant’Antioco, en verwelkomde ons met een ontmoetingsdiner bereidt door haar man Toni met schitterend uitzicht op zee en heel veel lekker eten. De eerlijkheid gebied ons te zeggen dat wij na het gastvrije onthaal, moe van de vliegreis en late tijdstip de voorkeur gaven om de twaalf kilometer terug dankbaar in te Stappen bij de moeder van Monique. De volgende dag werden we opgehaald en kon ons fietsavontuur beginnen. Je moet er altijd even inkomen, wij hadden redelijk weer en een redelijke conditie, dan kom je het hele eiland over waarbij je je kan laten overzetten naar het naburige eiland St. Pietro.

Wij kwamen niet elk heuvel of berg over en bewandelde het laatste stuk naar de top, maar het verkeer is Redelijk rustig en een terrasje of het strand aan het einde van de rit is een grote beloning . Als het warm is huur dan een auto en ontdek ook de uiterst zuidelijke kant van Sardinië met al het groen En wandel mogelijkheden. Je komt verder en ziet meer. Tijdens mijn verblijf belande ik nog onverwacht in het ziekenhuis wat op zich ook weer een heel avontuur is En kwam in goede handen van bekwame vrouwelijke artsen die echter zeer beperkt Engels spreken. Gelukkig had Antonello van het gelijknamige appartement wat wij huurden contact gezocht met Monique, Die met haar bekende rijstijl in een mum van tijd terplekke was om als tolk te fungeren. Ook dat Monique nog wachtte omdat de schade meeviel en ik voor de nacht viel werd ontslagen is een luxe die ons de stemming niet liet bederven en we de vakantie op Sardinie gelukkig konden vervolgen.

reisverslag Bram en Lena september 2009

reisverslag vakantie sardinieLena: ‘Het begon ergens in juni 2009 in de tuin onder het genot van een heerlijke café latte.  Mijn vriend en ik zaten heftig te brainstormen waar we dit jaar naar toe zouden gaan op vakantie. Zo passeerden onder andere IJsland en Israel de revue. Uiteindelijk kwamen we op aanraden van mijn broer op een vakantie naar het mooie eiland Sardinië uit.

We zijn allereerst naar een reisbureau geweest, maar dat leverde voor ons niets op, waarop we zijn gaan googlen en uitkwamen op de site Sardinietrips.nl. We besloten eens een mailtje te wagen en legden onze wensen voor aan ene Monique. Hierop kregen we al snel een antwoord terug, Sardinië is mooi, maar een klein eilandje genaamd Sant’Antioco zou nog mooier moeten zijn.

Na wat heen en weer gemail raakten we meer en meer enthousiast over dat kleine eilandje aan de Middellandse Zee.  Monique kwam erg enthousiast op ons over en beantwoordde onze wensen. Ze mailde diverse voorbeelden van huisjes naar ons toe, waarop we kozen voor het huisje Casa Sylvana. We zouden gaan vliegen met Ryan air, welke we via de site konden boeken, ook het huren van een auto kon via de zelfde site worden geboekt.

Dinsdag 8 september 2009 was het dan zover, na nog een laatste telefoontje met een collega van mij, kon de reis naar Cagliari, Sardinië beginnen.

We hadden van Monique een routebeschrijving gemaild gekregen en we zouden elkaar ontmoeten bij het Esso station. Monique stelde voor eerst een paar boodschappen te doen bij de plaatselijke supermarkt en vervolgens reden we naar onze Casa Sylvana. Bij aankomst zagen we een mooi wit huisje met een waanzinnig mooi uitzicht op de kust van Sardinië. Tijdens deze vakantie hebben we slechts een paar regendruppels gehad, echter verdwenen deze al snel achter de vele zonnestralen die het land betovert. Met de auto reden we regelmatig naar mooie baaien en hagelwitte stranden en zwommen we in de helder Azzurro-blauwe zee. Dit vulkaneneiland heeft naast zon, strand en zee nog veel meer te bieden. Zo zijn we het binnenland ingegaan en zijn we door de bergen (800 m) gereden en hebben heerlijk gewandeld in de bossen.
Zondagochtend 13 september 2009 werd ik wakker en keek mijn vriend diep in de ogen aan. Mijn eerste woorden van die ochtend, waarschijnlijk geïnspireerd door de heerlijke omgeving maar ook door de vele lieve woordjes die ik deze vakantie van mijn vriend kreeg ingefluisterd, waren: ‘Wil je met me trouwen’, waarop mijn vriend direct ‘Ja’ antwoordde. Door dit mooie moment waren we beide diep ontroerd en realiseerden we ons dat we als vriend en vriendin op het eiland waren aangekomen en als aanstaande man en vrouw het eiland weer zouden verlaten.
Toen mijn vriend zijn welbekende espresso ging zetten, besloot ik een sms te sturen naar Monique en vroeg haar of ze een feestelijk drankje met ons wilde gaan drinken om het heuglijke feit te vieren.
We hebben die middag heerlijk gegeten in de tuin bij Antonio en Monique en kregen een toost op ons voorgenomen huwelijk aangeboden door de heer des huizes.
De vakantie op dat kleine eilandje Sant’Antioco zullen we niet snel vergeten! Mijn vriend zegt nog wel eens met een stralende blik, dat ‘Sardinië rare dingen met je doet’.

reisverslag van een moeder met 2 dochters ( 22 en 24 jaar) augustus 2009

reisverslag vakantie sardinieDag 1 Toen we aankwamen op het vliegveld van Cagliari stond Monique van Proosdij ons op te wachten. Vanwege de drukte van het hoogseizoen hadden wij geen auto kunnen huren; vandaar dat we met Monique hadden geregeld dat zij ons zou ophalen. Tijdens de autorit vertelde zij ons alle ins en outs van het schiereiland Sant’Antioco. Na ruim een uur kwamen we aan in Maladroxia, eigenlijk meer een wijkje met vakantiehuizen dan een dorpje. Ons huis was typisch Italiaans ingericht: niet wat wij smaakvol vinden, maar alles wat we nodig hadden was aanwezig. Geen balkon of tuin, maar wel een grote kamer in een soort loggia met ‘ramen’ zonder glas, zodat het luchtig en redelijk koel was. Overal horren voor de ramen, zodat we een insectloos verblijf hebben gehad!Die avond zijn we gaan eten in de plaatselijke pizzeria. Heerlijk!!

Dag 2 ‘s Ochtend hebben we lekkere verse broodjes gekocht bij het minimarktje op 50 meter van ons huis. Daarna zijn we meteen naar het strand vertrokken: alleen even de straat uitlopen! Het was zondag en dus heel druk op het strand, maar gelukkig wel alleen met Italianen! Aan het eind van de middag hebben we de bus gepakt naar Sant’Antioco. Toen we daar aankwamen, was er nog niet veel te beleven, alle winkeltjes waren nog dicht. We zijn die avond heerlijk gaan eten in een restaurantje, l’Arco del Moro, voor maar 23 euro per persoon, alles inclusief. We kregen een echte Italiaanse maaltijd: 3 soorten antipasti, 2 soorten pasta, en mooie verse vis, tiramisu, koffie en veel wijn. Toen het eten op was bedachten we ons dat we eigenlijk nog geen vervoer terug naar ons huis hadden: de laatste bus van Sant’Antioco naar Maladroxia gaat al om 20.10 uur en dan moet je in Italië nog begínnen met eten….. In het donker 6 kilometer naar huis lopen leek ons ook niet ideaal. We hebben toen wat mensen aangesproken in ons restaurant; een van hen had toevallig een taxibedrijf en wilde ons wel naar Maladroxia rijden. Uiteindelijk zijn we dus toch nog goed thuis gekomen! Op weg naar het taxibusje kwamen we erachter dat Sant’Antioco toch veel bruisender was dan verwacht: er waren veel mensen op straat die lekker buiten zaten te eten en er was muziek bij de haven.Dag 3 Op maandagochtend kwam Monique ons vroeg halen om naar een grote supermarkt in Sant’Antioco te gaan. Dit was heel fijn, want zo met de auto konden we meteen voor de hele week inslaan. Na alle inkopen te hebben gedaan gingen we nog met elkaar koffie drinken in een typisch Italiaans barretje.

Toen we terugkwamen in Maladroxia hebben we ons weer snel naar het strand begeven, wat nu weer een stuk rustiger was. ‘s Avonds hebben we in restaurant Buckuka in een wat hoger op de heuvel gelegen hotel in ons eigen plaatsje gegeten. Het eten was erg lekker, maar de bediening was niet bijster goed, waarschijnlijk omdat er ook een trouwpartij was. Maar wat wel erg leuk is aan het restaurant is het prachtige uitzicht over de baai.

Dag 4

Die dag hebben we vroeg de wekker gezet. Het was namelijk tijd voor wat inspanning: mijn zus en ik gingen hardlopen naar Sant’Antioco en mijn moeder maakte een vroegere start en ging daar wandelend heen. Daar aangekomen zijn we gaan ontbijten op z’n Italiaans: een lekkere cappuccino met een zoet broodje. Vervolgens zijn we naar de markt gegaan. Blijft toch leuk om lekker rond te struinen op zoek naar unieke (voordelige!) truitjes en heerlijke Italiaanse producten.

Na het eten van een pizza voor de lunch zijn we met de bus teruggegaan naar Maladroxia. We hebben toen de middag weer doorgebracht aan het strand. Aan het eind van de middag moesten we ons gaan opdoffen voor het eten. We gingen namelijk bij Monique thuis eten die avond. Samen met haar man Toni heeft zij een heerlijke Sardijnse maaltijd voor ons bereid: geroosterd brood met tapenade, een bijzondere pasta, allerlei vlees van de houtvuur-barbeque. De hele tijd buiten gezeten, met vanuit hun tuin een prachtig uitzicht.

Dag 5

Op woensdag zijn we begonnen aan het strand. We hadden namelijk die middag nog een uitgebreid programma voor de boeg. Monique heeft ons rondgeleid langs nuraghi en heeft ons de uitkijktoren Torre Canai laten zien. Met behulp van al haar kennis en uitleg hebben we een goede indruk gekregen van de geschiedenis van het eiland. Die avond zijn we weer gaan eten in het restaurant in Maladroxia. Dit keer was de bediening een stuk vriendelijker.

Dag 6 Daarna heeft Monique ons nog rondgeleid langs wat bezienswaardigheden in Sant’Antioco: de kathedaal, de ‘grot’huizen en de archeologische opgravingen. ‘s Middags zijn we gaan zwemmen met Toni en Jim (het zoontje van Monique). Zij hebben ons meegenomen naar een rotsachtig strand waar zij altijd naartoe gaan. Ook dit was weer een prachtig strand met zeer helder water. ‘s Avonds heeft het gezin ons uitgenodigd om weer bij hen te komen eten. Zo konden we Toni’s specialiteit: pasta met zeeëgel uitproberen. We hebben de dag afgesloten met een (weliswaar kleinschalige) beachparty in Maladroxia!

Dag 7

Helaas was dit alweer de laatste echte dag van onze vakantie. We moesten dus nog even volop genieten van het mooie weer. We zijn dus meteen naar het strand gegaan. Aan het eind van de dag zijn we met de bus naar Sant’Antioco gegaan. We hebben daar eerst het kleine museum over de zeezijde bezocht. Daar konden we zien hoe dit wordt bewerkt en hoe er uiteindelijk mooie borduurwerken van worden gemaakt. We hebben de vakantie afgesloten met een diner in restaurant Zefiro met Monique en haar gezin. Ook toen hebben we weer ervaren wat voor fantastische maaltijden de Italianen kunnen bereiden voor weinig geld.

reisverslag familie van der Loo juli 2009

We gingen voor een last minute en kwamen via marktplaats terecht bij Monique van Proosdij. Na eerst een paar mailtjes belde ze al snel waardoor de vakantie naar Sardinie meer vorm en inhoud kreeg.Vlucht via Ryan air geboekt op Alghero vanuit Weeze ( 40km. achter Nijmegen) Niederrhein.

reisverslag Corne, Sebastiaan, Martijn en Marcel juli 2009

Donderdag avond aangekomen in Alghero op zoek naar onze huurauto. Met uitgeprinte voucher zo gevonden maar oo we kregen de auto niet mee want de creditcard waarmee betaald was stond op naam van mijn vader en moest op naam bestuurder staan. Niemand van ons een creditcard en zonder is het dus niet mogelijk een auto te huren. Lees meer